De UEFA maakt zichzelf belachelijk

Gepubliceerd op 05-09-2009 om 21:15, auteur Len Wolters, 881 keer gelezen

Dat we met zijn allen vaak klagen op scheidsrechters en de regelgeving is tot daar aan toe gelaten, maar nu we ook op de UEFA moeten gaan schelden is het hek van de dam in voetballend Europa. Half Europa pleit voor de zogenaamde video scheids, maar de UEFA wil daar (net zoals ik overigens) geen gehoor aan geven. Zij vinden dat hierdoor de sport haar ziel verliest en hier ben ik het absoluut mee eens. De sport moet tussen al het geld geweld door menselijk blijven en mensen maken nou eenmaal fouten. Zo zal een voetballer nooit een perfecte wedstrijd spelen en zo zal een scheidsrechter nooit een perfecte wedstrijd fluiten. De sport is eigenlijk een spelletje van liegen en bedriegen, want kun je het niet op kwaliteit winnen, dan kan je het nog altijd op intelligentie winnen. Het net laten vallen bij een duwtje kan zomaar een vrije trap opleveren die prompt binnen geschoten wordt. We kennen het allemaal wel en hebben het allemaal wel eens gezien. Of wat te denken van een aangenaaide rode kaart, waardoor wel de volgende ronde van het WK gehaald wordt. We kennen het allemaal.

En het gekke is dat als het in ons voordeel gebeurd is het kikke, gaaf en geweldig hoe hij iedereen in de luren legde, maar zodra het tegen ons is, is het een schande! Dan moet diegene aan de schandpaal genageld worden en mag het halve land stenen op hem werpen. En dat is nou precies waarom voetbal moet blijven zoals het is. Gelukkig heb ik in de UEFA de beste steun die een mens kan wensen. Zij bepalen immers de spelregels met als overkoepelend orgaan de FIFA.

Toch kwam de UEFA de afgelopen week in een kwaad daglicht bij mij te staan. Herinneren we ons de wedstrijd Arsenal – Celtic nog? De wedstrijd eindigde in een reguliere overwinning van Arsenal, maar één van de goals was onrechtmatig verkregen.

Via een perfect uitgevoerde valpartij was het Eduardo gelukt om de scheidsrechter te foppen en doelman Artur Boruc woedend achter te laten. Scheldend en tierend rende hij op de scheidsrechter af en speelde de vermoorde onschuld, terecht bleek later toen uit de televisie beelden bleek dat het om een heuse schwalbe zou gaan. De fans van Arsenal juichten, die van Celtic huilden. Thats football zou je zeggen.

In de dagen erna werd er een hoop geschreven over de actie van Eduardo. De één benoemde hem als geniaal terwijl de andere hem juist aan die eerder genoemde schandpaal wilde nagelen. Ikzelf heb inmiddels de schwalbe tot een soort kunst verheven en vind ik een perfect uitgevoerde schwalbe bijna net zo vermakelijk als een prachtige panna. Het hoort er nou eenmaal bij.

Toch was er ook een bericht dat mij toch eigenlijk wel liet schrikken. De UEFA startte namelijk een onderzoek naar de valpartij van Eduardo. Bij coach Wenger schoot dit direct al in het verkeerde keelgat en hij benoemde de schwalbe eveneens als kunst. Belachelijk als die bestraft zou worden nadat hij beoordeeld was door de scheids en zelfs was goedgekeurd omdat er een strafschop voor werd gegeven. Dat kan immers niet meer bestraft worden heb ik geleerd na de zoveelste fout van Kuipers of Braamhaar.

Toch ging de UEFA in tegen al haar eigen principes door de actie wel opnieuw te bekijken, te onderzoeken, te benoemen en te bestraffen. Twee duels schorsing zou dit op moeten leveren voor meneer Eduardo. Laat hem maar lekker op hete kolen zitten die twee wedstrijden en voelen dat hij dat nooit meer mag doen. Nou moet sowieso duidelijk gemaakt worden dat voor het maken van een schwalbe een gele kaart als straf gegeven moet worden zijn twee wedstrijden natuurlijk volslagen belachelijk.

Hiermee maakt de UEFA niet alleen de scheidsrechter belachelijk die het voorval beoordeelde, maar vooral zichzelf belachelijk. De door haar zelf ingevoerde regels worden nu tot twee maal toe aan de eigen laars gelapt.

Moet dit een waarschuwing zijn voor de rest van Europa? In dat geval is het zuur voor Eduardo dat hij de proefpersoon is. Maar bij een waarschuwing kan dit nog niet blijven?

De UEFA moet nu consequent zijn in haar acties en toestaan dat 99% van de clubs, die na een wedstrijd aankomen met een videoband waarop te zien is dat die ene middenvelder zich wel heel erg opzichtig liet vallen op de middenlijn en zijn tegenstander hierdoor onrechtmatig een vrije trap aan naaide en die dus ook minimaal voor één wedstrijd schorsen. Want wie A zegt moet ook B durven en kunnen zeggen.

De UEFA realiseert zich waarschijnlijk te laat dat met het benoemen, beoordelen en bestraffen van dit incident een oorlog heeft ontketend in voetballand. Je kunt de klok er namelijk gelijk op zetten dat Wenger bij de eerst volgende actie de UEFA belt met een videoboodschap (Inmiddels ook gebeurd met de schwalbe van Rooney in de wedstrijd Man U – Arsenal). Vervolgens zal Ferguson hetzelfde doen enzovoort enzovoort. Net zolang tot de helft van Europa geschorst thuis zit en wij als supporters zitten te kijken naar een stel B voetballers die spelen omdat de rest geschorst is vanwege een vermeende schwalbe.

Voor mij is het duidelijk geworden, dat de UEFA onder druk van de media te snel en te paniekerig heeft gehandeld en er voor heeft gezorgd dat voor het eerst in de geschiedenis van het voetbal de zo sluitende regelgeving twijfelachtig blijkt.

Het hek is van de dam, de toon is gezet en ik kijk angstvallig toe naar de ontwikkelingen rondom deze situatie.

Reacties

Razz @ 07-09-2009 20:41

Len je hebt helemaal gelijk. Ik vind al die voorbeelden mooi eigenlijk. Alleen schwalbes zijn toch wel een categorie hoger. Voor de wedstrijd psychologische oorlog: schitterend. Tijdens de wedstrijd met hart en ziel proberen die overwinning over de streep te trekken: het maakt voetbal emotievol en voldoenend. Maar schwalbes vind ik laf. Een schwalbe heeft niks met persoonlijkheid te maken. Je koopt ook geen scheidsrechters of tegenstanders om. Je slaat ook niet met je hand de bal in het doel. Je schopt niet iemand doormidden. Je springt over de keeper heen als die uitkomt. Je trapt niet na. Je maakt geen schwalbe, dat is respectloos.

Jan
Jan @ 07-09-2009 09:17

Toch blijf ik van mening dat schwalbes gewoon niet in 't voetbal thuis horen. Het is gewoon een grote naaistreek. Je geeft op het werk toch ook niet je collega de schuld van iets zodat jij sneller promotie maakt. Het is gewoon een lage streek, en meer kan ik er niet van maken.

lazylen
Len @ 07-09-2009 08:05

@Jan, ik kan het toch niet nalaten om hier om te reageren.

Ik merk uit jou reactie en uit andere reacties van jou dat jij, met alle respect, nooit op hoog niveau gevoetbald hebt. In een bierteam is het allemaal pais en vree en wordt er een handje gegeven en onderling gelachen. Alles moet eerlijk verlopen en bij een grove tackle is het direct "Doe even normaal". En na afloop drinken we allemaal een biertje. Op hoog niveau werkt het niet zo kan ik je vertellen.

Op hoog niveau is voetbal oorlog en moet er gewonnen worden ten koste van alles. En in een oorlog is immers alles geoorloofd. Ik weet nog goed dat mijn trainer in de A1 verlangde dat de eerste overtreding voor ons moest zijn. Direct laten merken dat je er bent. En als jij het niet op kwaliteit kunt winnen, kan je het altijd nog op slimheid winnen. Bij tijdrekken even laten vallen om die extra secondes te pakken, absoluut is het naaierij, maar het is een onderdeel van de sport. John de wolf stapte vroeger in de catacombe met ijzeren pinnen op de tenen van zijn directe tegenstander. "Even laten zien dat ik er ook ben". Dat hoort er nou eenmaal bij. Dat het niet eerlijk is...ok, maar wat in deze wereld is wel eerlijk?

Kijk bijv Chelsea - Barca van afgelopen jaar. Voetballend zou Barca Chelsea op alle fronten overklassen, maar wat doe Hiddink? Die bedenkt een manier om dat spel tegen te gaan. Net even vallen bij een tikkie (Drogba) of net je lichaam zo een duel in draaien (Ballack) waardoor een overtreding gemaakt moet worden. Het is niet mooi, maar wel effectief. Zelf heb ik er ook een hekel aan om naar te kijken en kijk ik liever na het vloeiende spel van Barca, maar ben wel objectief genoeg om die andere manier ook te kunnen waarderen. Aan het einde van de avond telt 1 ding en dat is de winst toch?

Hoe je die behaalt maakt niet uit. Win je via een schwalbe wordt er 1 week over gesproken, daarna is het vergeten. Want wie heeft het nog over de schwalbe van Mahlas tegen Feyenoord?

Razz @ 06-09-2009 19:12

Ik hoop vooral dat het een signaal was - alhoewel iedereen weet dat voetballers niet veranderen - want schwalbes vind ik er niet gewoon bijhoren. Als het erbij hoorde was het wel geaccepteerd, het krijgt zoveel weerstand met een reden.

Jan
Jan @ 06-09-2009 11:59

Ben het eigenlijk op alles wel met je oneens. Ten eerste zijn die 2 wedstrijden meer dan terecht. Wordt het in de wedstrijd geconstateerd, dan is geel voldoende, want je haalt er geen voordeel uit. Als je door zo'n smerige naaistreek er wel voordeel uit haalt, dan heb je en de wedstrijd beslist met je "geweldige actie" en dus lijkt me 2 wedstrijden meer dan prima. Lekker hypocriet ook, we staan wel te roepen dat Witsel voor weet ik hoelang geschorst moet worden met zijn actie die ook een wedstrijd deed veranderen, maar als het een schwalbe is en er niemand geblesseerd raakt is het ineens niet erg? Lijkt me op meten met twee maten.

Daarnaast type je dat je kan genieten van een perfect uitgevoerde schwalbe net als een goede panna? Mag ik hopen dat ik jouw nooit op een veld tegen kom :P Als er iets een wereld van een verschil is dan is het wel door kunde een tegenstander uitspelen, of eigenlijk je eigen onkunde laten zien en gewoon maar gaan liggen, sorry, maar dan ben je geen voetballer, dan ben je gewoon een vuile naaibal.

En ja, Wenger zijn uitspraken die je hier verdedigt, en dat de UEFA nu iedere videoband die ingestuurd wordt moeten nakijken is natuurlijk onzin. Dat ze misschien te laat erachter komen dat het niet zo handig is om nu 1 persoon te straffen voor een schwalbe is misschien waar, maar het geeft wel een signaal af. Want je kan wel gaan liggen, maar wie weet ben je ook voor 2 wedstrijden geschorst en dat risico willen veel topvoetballers niet lopen.

Dus kan maar één ding hierop zeggen, meer dan terecht dat Eduardo geschorst is, en wat mij betreft schorsen ze die arrogante Franse bal van een Wenger er ook bij, die dat hele geval heeft lopen goedpraten.

Schelfie
Schelfie @ 06-09-2009 11:07

Sorry Len, maar volgens mij is een schwalbe nog altijd een achterbakse, vuile naaistreek die gewoon bestraft moet worden. Als de scheidsrechter hem mist, moet de UEFA maar ingrijpen. En ja, dan loop je het gevaar dat er meer schorsingen zullen komen, maar dat is met andersoortige overtredingen toch precies hetzelfde?

Oke112
Peter @ 05-09-2009 21:36

Helemaal mee eens op het video ref gedeelte na! Weer een mooie column Len!

Een reactie plaatsen

Je bent niet ingelogd. Om te kunnen reageren op onze website moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of registreer vandaag nog gratis jouw eigen account op fminside!