Spring naar inhoud

Corners moeilijker in 2010?

• Log in om te reageren

#1 Konjo

Konjo

C-junior

• Leden
  • 57 berichten
  • Wolves|Inter

Geplaatst 21 November 2009 - 12:11

Is er iemand die al de juist corner instelling heeft..

*Kijkt naar Ronaldo*
Eeuwig Wolves Manager! 8-7-2008 t/m ??????????????

Prijzenkast

1x promotie naar Premier League 2009
2x kampioen Premier League 2017,2018, 2021
2x Champions league 2019,2020
1x Euro Cup 2013
2x Wereldbeker 2019, 2020
3x Supercup 2013, 2019,2020
5x FA Cup 2016, 2017, 2018, 2020, 2022
3x League Cup 2015, 2016, 2017

#2 Ramon

Ramon

Levende Legende

• Ereleden
  • 11208 berichten
  • 740
  • Wolves

Geplaatst 21 November 2009 - 16:18

Is wel leuk om daar samen achter te komen toch? Zal de post van Pieter even quoten uit het FM 2009 gedeelte.

HOEKSCHOPPEN
Geschreven door: Pieter

Introductie

Het doel van deze gids is om aan de hand van een zelfbedachte tactiek inzicht te krijgen in wat er zoal komt kijken bij het georganiseerd nemen van een hoekschop. Allereerst zal ik ingaan op de verdediging, een aspect wat ook bij dode spelmomenten niet uit het oog mag worden verloren. Vervolgens bespreek ik de tactiek zelf en de speler waar het allemaal om draait: de kopper. Tot slot geef ik nog een met deze tactiek behaald resultaat.

De verdediging

Je kunt bij het nemen van een corner natuurlijk niet alle tien veldspelers de zestien meter van de tegenstander in sturen. Je zult er altijd rekening mee moeten houden dat een slecht genomen of goed verdedigde corner kan leiden tot een tegenaanval. Ik kies er daarom altijd voor in ieder geval twee spelers in te stellen op 'Stay Back If Needed'. Ik gebruik daarvoor vrijwel altijd de links- en rechtsback. Heb je echter een speler als Chiellini op de linksbackpositie staan, dan is het verstandiger de instellingen van de linksback om te ruilen met een kleinere, defensief sterke, speler. Naast de backs zou je er voor de zekerheid voor kunnen kiezen nog een derde speler op 'Stay Back If Needed' in te stellen, maar in de praktijk komt het er op neer dat deze speler meestal het strafschopgebied van de tegenstander in zal gaan. Neemt één van je backs de hoekschop, dan zorgt deze derde man ervoor dat je niet met één verdediger tegen twee aanvallers kom te staan.

Om te voorkomen dat je makkelijk weggecounterd wordt na het nemen van een hoekschap zul je, behalve het dekken van spelers die niet meeverdedigen, nog iets anders moeten doen. Je zult namelijk één speler de instelling 'Lurk Outside Area' mee moeten geven. Wanneer de verdediging de bal weet weg te werken, is het de bedoeling dat deze speler de bal oppikt en ofwel op doel schiet, ofwel het spel controleert. De speler die hier bij uitstek geschikt voor is, is natuurlijk de 'nummer tien'.

De hoekschop

Het idee achter mijn hoekschaptactiek is dat de beste kopper de bal van betrekkelijk dichtbij op het doel kan koppen, en daarbij de hoek voor het uitkiezen heeft. Daarnaast mag het niet zo zijn dat een slechte trap automatisch tot een slechte corner leidt. Wat ik daarvoor doe is het volgende:

• De 'Team Instructions' voor 'Corners' zet ik op '6 Yrd Box'.
  • Ik zorg ervoor dat de de hoekschoppen vanaf rechts genomen worden door een linkspoot en vice versa, zodat de hoekschop altijd indraait.
  • De beste kopper krijgt de instructie 'Challenge Keeper', zodat hij, wanneer de hoekschop genomen wordt, net binnen het keepersgebied staat. Als de corner perfect wordt genomen, belandt de bal op het hoofd van deze speler.
  • Wanneer de corner te zacht, te hard of met te weinig curve genomen wordt, moet dit niet direct leiden tot balverlies. Daarom krijgen drie andere koppers de instellingen 'Near Post Flick On', 'Stand On Far Post' en 'Attack Ball From Deep' mee.
  • Er blijven dan nog twee spelers over, hoogstwaarschijnlijk zijn dat de twee vleugelaanvallers. Zij krijgen de instelling 'Go Forward' en zullen in de meeste gevallen niet direct betrokken zijn bij de hoekschop, maar kunnen eventueel uit de rebound op doel schieten of de bal opnieuw inbrengen als de corner doorschiet.
Dit alles ziet er bij het nemen van de hoekschop als volgt uit:

Geplaatste Afbeelding

De kopper

De belangrijkste man in deze tactiek is natuurlijk de kopper die bij het derde punt wordt genoemd. De belangrijkste eigenschappen van een goede kopper zijn:

• Heading (Koppen)
  • Jumping (Springen)
  • Strength (Kracht)
  • Balance (Evenwicht)
Behalve technische en fysieke capaciteiten moet de kopper ook over bepaalde mentale kwaliteiten beschikken:

• Anticipation (Anticipatie)
  • Decisions (Beslissingen)
  • Positioning (Positiespel)
Het perfecte voorbeeld van zo'n speler is Inter-verdediger Marco Materazzi. Mooi meegenomen is het feit dat hij maar liefst 193cm lang is.

Geplaatste Afbeelding

De resultaten

En werkt de tactiek ook? Tot op heden wel. Ik heb het één seizoen uitgeprobeerd en gebruikte de volgende spelers om de tactiek uit te voeren:

• 'Stay Back If Needed': DL (Maxwell), DR (Maicon) en DM (Cambiasso)
  • 'Lurk Outside Area': AMC (Stankovic)
  • 'Go Forward': ML (Guardado) en MR (Zanetti)
  • 'Near Post Flick On': ST (Ibrahimovic)
  • 'Stand On Far Post': ST (Balotelli)
  • 'Attack Ball From Deep': DC (Samuel)
  • 'Challenge Keeper': DC (Materazzi)
Het restultaat is als volgt:

Geplaatste Afbeelding

Dit zijn de statistieken van Materazzi. Zoals je kunt zien, heeft hij in 49 wedstrijden 38 goals gemaakt. Vijf doelpunten zijn gescoord uit een strafschop, drie goals uit een directe vrije trap en ten minste 25 goals waren kopballen uit een hoekschop. Met 28 goals in de Serie A is hij bovendien topscorer.[/color]

Ik denk ten eerste niet dat de engine zo drastisch is veranderd dat dit niet meer werkt. Dus hiermee beginnen lijkt me een goede optie.

#3 jerre

jerre

Champions League winnaar

• Leden
  • 466 berichten
  • 186
  • Club Brugge K.V.
  • Topic: Klik hier!

Geplaatst 24 November 2009 - 14:48

het werkt nog wel, maar veel minder effectief dan in de 09 versie. Nu zit de keeper er 9/10 corners er tussen.

Geplaatste Afbeelding

#4 .Justin

.Justin

Wereld Sterspeler

• Leden
  • 4346 berichten
  • Excelsior

Geplaatst 25 November 2009 - 11:25

Misschien eens variëren met het nemen van de corners, de ene keer kort en de andere keer weer eens lang. Na een tijdje heeft de tegenstander je in de gaten en stelt zich daar ook op in :vlaggen:. Vandaar dat het in mijn ogen aan te raden is om corners af en toe anders te laten nemen !

Geplaatste Afbeelding

#5 Wouter.

Wouter.

F-pupil

• Leden
  • 15 berichten
  • Interests:Voetbal en alles wat daarbij hoort, in het bijzonder de tactieken.
  • Zoekende naar een club, suggesties...

Geplaatst 03 January 2010 - 13:40

Ik doe het zo:

Geplaatste Afbeelding
Dan corners instellen op 2e paal, werkt zeer effectief.

#6 Peter

Peter

In Madrid tijdens La Decima

• Leden
  • 6367 berichten
  • Wales

Steam Profile

Geplaatst 03 January 2010 - 13:51

Hoe vaak scoor je er dan uit is bijvoorbeeld je competitie? En wat voor speler moet bij de doelman staan en wat voor een speler diep _O_ Ik adviseer om even bij deze screen te zetten hoe hoog het kop statistiek is van de speler. Ikzelf had ook wat gekloot maar ik heb er pas 1x uit gescoord in een half seizoen. Even iets anders gaan proberen.

#7 Wouter.

Wouter.

F-pupil

• Leden
  • 15 berichten
  • Interests:Voetbal en alles wat daarbij hoort, in het bijzonder de tactieken.
  • Zoekende naar een club, suggesties...

Geplaatst 03 January 2010 - 14:06

Hoe vaak scoor je er dan uit is bijvoorbeeld je competitie? En wat voor speler moet bij de doelman staan en wat voor een speler diep _O_ Ik adviseer om even bij deze screen te zetten hoe hoog het kop statistiek is van de speler. Ikzelf had ook wat gekloot maar ik heb er pas 1x uit gescoord in een half seizoen. Even iets anders gaan proberen.

De spelers bij de doelman moeten kracht hebben. De afmaker, de speler die inloopt bij de 2e paal, kan zowat iedereen zijn. Villa scoorde dikwijls hieruit terwijl hij maar 10 voor springen heeft en 11 voor koppen. Verder zou ik een linkspoot de hoekschoppen van links laten nemen en een rechtspoot de hoekschoppen vanaf rechts. Ik scoor denk ik zo'n 15 á 25 keer in een seizoen met hoekschoppen.

#8 Robinjuuh

Robinjuuh

C-junior

• Leden
  • 55 berichten

Geplaatst 15 April 2010 - 09:47

de beste cornortactiek op dit moment voor mij is

2 Spelers bij eerste paal
2 Spelers bij tweede paal
2 Spelers bij de doelman (stevige mensen meestal centrale verdediger)
2 Spelers Loeren bij de zestien (aangeraden is een goed afstandschot en een goede balaanname)

De bal dan naar het strafschopgebied laten slingeren

ps het werkt niet altijd omdat soms een speler er tussen gaat staan
maar dan blijft er altijd nog een speler vrij omdat je er daar twee hebt

#9 Wouter

Wouter

Wereld Sterspeler

• Admin
  • 4325 berichten

Steam Profile

Geplaatst 15 April 2010 - 13:03

Die kan je nog beter maken door 1 van de twee spelers die loert op bij de zestien, de corner te laten namen.
Die speler die daar dan nog staat moet trouwens wel een goede aanname en afstandschot hebben.

#10 Janse

Janse

Champions League winnaar

• Leden
  • 519 berichten
  • Welling United

Geplaatst 17 April 2010 - 17:06

Ik vind de corners in 2010 even makkelijk als in 2009.. Mijn centrale verdediger heeft in het lopende seizoen 16x gescoord in 39 wedstrijden dus dat is wel aardig _O_

Geplaatste Afbeelding

#11 Peter

Peter

In Madrid tijdens La Decima

• Leden
  • 6367 berichten
  • Wales

Steam Profile

Geplaatst 17 April 2010 - 18:02

Ik vind de corners in 2010 even makkelijk als in 2009.. Mijn centrale verdediger heeft in het lopende seizoen 16x gescoord in 39 wedstrijden dus dat is wel aardig :e

Wil je misschien even vertellen hoe je alles in hebt gesteld _O_?

#12 SimonV

SimonV

C-junior

• Leden
  • 64 berichten
  • Sporting Lokeren

Geplaatst 18 April 2010 - 08:51

Bij mij 11 goals in 30 matchen met die tactiek die hier al gepost is door Wouter.

Geplaatste Afbeelding
-

#13 BasJ

BasJ

Bassie

• Ereleden
  • 11877 berichten
  • AC Milan 2026/2027

Geplaatst 10 May 2010 - 18:43

Op een Engels FM-talig forum kwam ik het volgende tegen, ben hem zelf ook aan het testen en heb nu 2 cornergoals uit 3 wedstrijden.

Hoekschop instellen:

Hoekschoppen links: Strafschopgebied
Hoekschoppen rechts: Strafschopgebied

Spelers opstellen:

Twee spelers opstellen bij tweede paal, twee spelers opstellen bij eerste paal en twee spelers duel met doelman laten aangaan. Daarnaast twee spelers opstellen op de loer laten liggen, 1 met een goed afstandschot en 1 je vaste cornernemer.

Misschien kunnen we samen eens kijken of dit echt schijnt te werken, het lijkt in ieder geval een bug te zijn als ik de betrouwbare bronnen mag geloven.
g3iNK.png

Even geen inspiratie meer?, lees één van de volgende clubgidsen eens door:

Clubgidsen gedeelte

#14 Touch The Sky

Touch The Sky

Europa League winnaar

• Leden
  • 384 berichten
  • Luchesse

Geplaatst 10 May 2010 - 18:48

Het is ook een bug, en eentje die veel te goed werkt. De computer dekt de man op de rand 16 helemaal niet, en ja, als je daar iemand hebt staan die een beetje kan schieten dan heb je met gemak dat je 75% van je hoekschoppen erin schiet.. Maar of het leuk is?
Geplaatste Afbeelding

#15 just2game

just2game

F-pupil

• Leden
  • 3 berichten

Geplaatst 11 May 2010 - 12:12

mensen, voor de beste corner tactiek ooit moet je ff naar deze link gaan en dan de instructies van mij (fm-helden) volgens :).

Dat is de beste corner tactiek van fm 2010.

De post onder die van dat filmpje

Bewerkt door Lazy, 11 May 2010 - 15:55.
Linken naar een andere FM site is niet toegestaan

#16 Michaelinho

Michaelinho

Levende Legende

• Leden
  • 7981 berichten

Geplaatst 11 May 2010 - 13:24

mensen, voor de beste corner tactiek ooit moet je ff naar deze link gaan en dan de instructies van mij (fm-helden) volgens ;).

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is exact dezelfde tactiek als die Bas beschrijft :).

Bewerkt door Lazy, 11 May 2010 - 15:56.

#17 Wouter

Wouter

Wereld Sterspeler

• Admin
  • 4325 berichten

Steam Profile

Geplaatst 11 May 2010 - 18:27

mensen, voor de beste corner tactiek ooit moet je ff naar deze link gaan en dan de instructies van mij (fm-helden) volgens :T.

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is exact dezelfde tactiek als die Bas beschrijft :thumb:.

En dat is hetzelfde als Robin en ik al eerder hadden gezegd. ;)

#18 Niek

Niek

Amateuristische FM'er

• Leden
  • 3453 berichten

Geplaatst 17 May 2010 - 18:21

Wat een heldentactiek is dat zeg! Xavi, die de corners neemt, heeft uiteindelijk 67 assists gegeven :P Messi en Iniesta, die op de 16 staan, hebben respectievelijk 60 en 20 doelpunten gemaakt dit seizoen!

#19 Janse

Janse

Champions League winnaar

• Leden
  • 519 berichten
  • Welling United

Geplaatst 24 May 2010 - 21:09

Ik vind de corners in 2010 even makkelijk als in 2009.. Mijn centrale verdediger heeft in het lopende seizoen 16x gescoord in 39 wedstrijden dus dat is wel aardig ;)

Wil je misschien even vertellen hoe je alles in hebt gesteld ;)?

Beetje een late reactie maar ik heb gewoon een standaard tactiek gebruikt die ik hier van het tactieken forum af heb gehaald daarbij stond dit al zo ingesteld. Maar is inprinciepe het zelfde idee als bij 2009, verdediger die goed kan springe en koppen bij de keeper neer zetten en corners laten nemen in de 5 meter ;) de naam van de tactiek weet ik niet meer maar ik speel iig 4-4-2 met verdedigende en iets aanvallender midevelder, 2 wingers en 2 spitsen

Geplaatste Afbeelding